مزایا و معایب کفپوش اپوکسی

امروزه در دنیایی زندگی می‌ کنیم که شاهد پیشرفت در بسیاری از زمینه‌ ها از جمله صنعت ساخت‌ و ساز، طراحی، دکوراسیون داخلی و… هستیم. تمامی این پیشرفت ها در راستای ایجاد رفاه و بهره مندی از تکنولوژی‌ های روز دنیا مورد استفاده قرار می گیرند.

از جمله پیشرفت‌ هایی که در زمینه ساخت‌ و ساز به کار برده می ‌شود، بهره مندی از انواع کفپوش برای پوشش سطح کف در انواع ساختمان‌ ها و صنایع می ‌باشد.

کفپوش ها سطوحی بسیار مستحکم و مقاوم در برابر آسیب‌ های بیرونی  هستند که در انواع مختلفی تولید شده و از کف در برابر صدمات بیرونی محافظت می ‌کنند. یکی از این کفپوش ها که امروزه دارای کاربرد بسیار فراوانی در ساخت‌ و ساز می‌ باشد، کفپوش اپوکسی است.

کفپوش اپوکسی چیست؟

کفپوش اپوکسی مایعی است که از مخلوط دو ماده شیمیایی رزین اپوکسی و پلی آمین تشکیل شده و در لایه‌ های متعددی اجرا می شود و در ضخامت‌ های ۲ میلی ‌متر به‌ عنوان پوششی بر روی کف سازه‌ های گوناگون مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

میزان چسبندگی کفپوش اپوکسی به کف بسیار بالا بوده و پس‌ از سفت شدن و خشک شدن این لایه، پوششی بسیار مقاوم و مستحکم به‌ وجود آمده که از سطح زیرین خود در برابر آسیب‌ های بیرونی همچون خط و خش، لک پذیری، سرخوردگی، برخورد اجسام تیز، فرسودگی، ساییدگی، ترک‌ خوردگی و غیره جلوگیری می ‌کند.

از کفپوش اپوکسی به دلیل ویژگی‌ های منحصر به‌ فرد آن، علاوه‌ بر استفاده از آن ها در صنایع و کارخانجات بزرگ، جهت زیبا سازی و طراحی دکوراسیون داخلی بسیاری از ساختمان‌ ها به‌ ویژه منازل مسکونی نیز استفاده می‌ شود.

این کفپوش های مدرن دارای مزایا و معایب متفاوتی نیز هستند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

مزایای استفاده از کفپوش اپوکسی

از جمله مزایای استفاده از کفپوش اپوکسی می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عایق بودن در برابر جریان الکتریسیته

کفپوش های اپوکسی به دو صورت عایق جریان الکتریسیته و دارای جریان الکتریسیته اجرا می ‌شوند. به این صورت که در مکان‌ هایی که به‌ طور مداوم افراد با برق و جریان‌ های الکتریکی سروکار دارند، باید پوششی که بر روی آن پا می‌گذارند، عایق جریان الکتریسیته بوده تا سلامت آن ها به خطر نیفتد.

از سویی دیگر در برخی از مکان‌ ها که به‌ طور مداوم از مواد شیمیایی استفاده می شود، نباید پوششی که بر روی آن پا گذاشته می شود دارای بار الکتریسیته ساکن باشد، با ایجاد تغییر در مواد شیمیایی کفپوش اپوکسی می‌توان آن را دارای جریان الکتریسیته کرده و مشکل را برطرف نمود.

  • مقاوم در برابر نفوذ آب و لک

بسیاری از کفپوش ها مانند پارکت، چوب و غیره بر اثر تماس با آب و رطوبت، برآمده شده و خاصیت اولیه خود را از دست خواهند داد. بر خلاف این کفپوش ها، کفپوش اپوکسی در برابر نفوذ نم و رطوبت بسیار مقاوم بوده و در صورت برخورد آب با این کفپوش دچار لک نشده و به‌ راحتی قابل تمیز کردن است.

  • تنوع در طرح و رنگ

استفاده از کفپوش اپوکسی به‌ عنوان پوششی برای کف منازل مسکونی، مراکز تجاری بزرگ، هتل‌ ها و غیره به دلیل تنوع بالا در طرح و رنگ هیچگونه محدودیتی در انتخاب آن ها وجود جود نداشته و می ‌توانید آن ها را در انواع طرح‌ های ساده، ترکیبی، اکرلیکی و غیره سفارش داده و اجرا نمایید.

  • سهولت در تمیز کردن

در تمامی کفپوش های اپوکسی به دلیل داشتن سطحی بسیار یکنواخت و یکپارچه، هیچگونه درز و خللی وجود ندارد. به‌ همین دلیل در صورت وجود لک و کثیفی، به‌ راحتی با یک دستمال نم‌ دار قابل تمیز شدن هستند. این کفپوش ها در متراژ های کوچک مانند منازل توسط تی‌ های نم‌ دار به‌ راحتی تمیز شده و در متراژ های بزرگ مانند کف کارخانجات، سوله‌ ها و یا مراکز تجاری بزرگ، توسط ماشین‌ های تمیز کننده به‌ راحتی قابل شستشو و پاک شدن هستند.

  • قیمت مقرون‌ به‌ صرفه

کفپوش های اپوکسی همان طور که اشاره شد در برابر آسیب‌ های بیرونی بسیار مقاوم بوده و در اثر سال ‌ها استفاده دچار ساییدگی و خراش و همچنین آسیب نخواهند شد. همچنین قیمت خرید و اجرای این کفپوش ها نسبت‌ به سایر کفپوش ها بسیار مناسب‌ تر بود و به دلیل عدم نیاز به نگهداری و همچنین طول عمر و ماندگاری کفپوش های اپوکسی، قیمت آن ها به صرفه ‌تر از سایر کفپوش هاست.

  • ماندگاری و دوام

یکی از مهمترین دلایل استفاده از کفپوش های اپوکسی برای پوشش در کف کارخانجات، سوله‌ ها و مراکز صنعتی، مقاومت و دوام این کفپوش ها است. چرا که کفپوش‌ های اپوکسی در برابر مواد شیمیایی، فشار های حاصله از تردد ماشین ‌آلات سنگین، برخورد اجسام تیز در کارخانجات و همچنین ترک خوردگی و سایش بسیار مقاوم بوده و دارای طول عمر و ماندگاری بالایی هستند.

  • عدم لیز خوردگی

کفپوش های اپوکسی دارای این ویژگی می ‌باشند که پس‌ از اجرا و خشک شدن به‌ هیچ‌ عنوان سبب لیز خوردن افراد نشده و ایمنی بسیار مناسبی را برای افراد و همچنین ماشین ‌آلات در اماکن صنعتی و کارخانجات فراهم می ‌کنند.

  • مقاومت بالای کفپوش های اپوکسی

همان طور که در مقابل نفوذ آب و رطوبت بسیار مقاوم هستند، در برابر حرارت‌ های بسیار بالا و فشار های وارده بر اثر ماشین‌آلات سنگین نیز بسیار مقاوم بوده و دچار تغییر شکل نمی‌ شوند.

  • خاصیت آنتی باکتریال

از دلایل استفاده از کفپوش ‌های اپوکسی در مراکز درمانی همچون بیمارستان‌ ها، درمانگاه‌ ها و غیره این است که این کفپوش ها به دلیل سطحی یکپارچه و یکدست، هیچگونه درز و خللی در آن ها وجود نداشته و به‌ همین دلیل جایگاه مناسبی برای رشد میکروب‌ ها و باکتری ‌ها نخواهند بود.

  • عدم آسیب به محیط‌ زیست

نصب و اجرای کفپوش‌ های اپوکسی نسبت‌ به دیگر کفپوش ها ضایعات بسیار کمتری را تولید کرده و به‌ همین دلیل به محیط‌زیست خود آسیب نمی‌ رساند. همچنین به دلیل سطح یکپارچه کفپوش ها، به‌ راحتی توسط آب قابل تمیز شده و نیاز به مواد شوینده‌ قوی نخواهند داشت.

معایب استفاده از کفپوش اپوکسی

در کنار تمامی مزایای نامبرده می تواند معایب زیر را در استفاده از کفپوش اپوکسی برشمرد:

  • نیاز به زیرسازی

جهت اجرای کفپوش‌ های اپوکسی، ابتدا باید پوششی از جنس بتن، چوب، سیمان، فولاد و یا غیره را ایجاد کرده و سپس کفپوش اپوکسی را بر روی آن ها اجرا کنید که ممکن است هزینه بسیار زیادی را در بر داشته باشد.

  • زمان طولانی اجرا

زمان اجرای کفپوش‌ های اپوکسی نسبت‌ به دیگر کفپوش ها بیشتر است. زیرا این کفپوش ها به‌ صورت لایه لایه اجرا شده و جهت نصب آن ابتدا باید زیر سازی انجام‌ شود. سپس لایه پرایمری باید اجرا شده و تمام درز ها پر شود و اجازه دهید که لایه پرایمری خشک و سپس لایه میانی را بر روی آن اجرا کرده و پس‌ از خشک شدن لایه میانی، لایه آخر را نیز بر روی آن اجرا می‌نمایید. بنابراین حداقل زمان مورد نیاز برای اجرای کفپوش‌ های اپوکسی حتی در متراژ های کم ۳ الی ۴ روز می ‌باشد.


اینجا بخوانید: مراحل اجرای کفپوش اپوکسی


  • عدم مقاومت در برابر اشعه یووی

یکی از دلایل عدم استفاده از کفپوش های اپوکسی برای پوشش کف در محیط‌ های باز، عدم مقاومت آن ها در برابر اشعه یووی است. چرا که این کفپوش در مقابل نور مستقیم خورشید به‌ مرور رنگ خود را از دست می ‌دهد. تکنسین ها برای جلوگیری از این مشکل، از یک لایه رویه پلی اورتان بر روی کفپوش اپوکسی استفاده می‌کنند تا مقاومت آن را در برابر اشعه یووی افزایش دهند.

  • خطر لغزندگی

همان طور که پیش از این نیز اشاره شد کفپوش‌ های اپوکسی دارای سطحی یکپارچه و یکنواخت هستند و ممکن است در اثر ریختن روغن و یا آب بر روی آن ها خطر لغزندگی را ایجاد کنند.

  • استفاده از شوینده مخصوص

اگر از شوینده‌ هایی که حاوی صابون هستند برای شستشوی کفپوش های اپوکسی استفاده کنید، به دلیل حساسیت این کفپوش ها به صابون، بر اثر مرور زمان رنگ خود را از دست داده و دیگر شکل اولیه را نخواهند داشت. بنابراین سعی کنید از شوینده‌ های مخصوص کفپوش اپوکسی مانند ترکیبی از آب و آمونیاک استفاده کرده و به‌ هیچ‌ عنوان از شوینده‌ هایی که دارای سرکه هستند استفاده نکنید.

  • انتشار گاز در هنگام اجراء کفپوش‌ های اپوکسی

کفپوش های اپوکسی در هنگام اجرا و در طی فرآیند خشک شدن، بوی نامناسب شیمیایی را از خود ساطع می‌کنند. این گاز می تواند برای افراد در معرض آن خطرناک باشد بنابراین بهتر است از تجهیزات ایمنی استفاده کرده و از بو کردن کفپوش در هنگام اجرا و قبل‌ از خشک شدن کامل آن خودداری نمایید.

  • ترک خوردگی به دلیل عدم زیرسازی مناسب

تمامی کفپوش های اپوکسی، پوششی بسیار مستحکم و مقاوم هستند اما اگر در هنگام اجرای این کفپوش ها، زیرسازی به‌ درستی صورت نگیرد، با مرور زمان ممکن است در اثر برخورد اشیاء و یا فشار بر روی این کفپوش، دچار ترک ‌خوردگی و خش پذیری شده و ظاهر اولیه خود را از دست بدهد.

  • عدم چسبندگی به سطح مرطوب

کفپوش های اپوکسی به‌ هیچ‌ عنوان بر سطوح آلوده به روغن و دارای رطوبت نخواهند چسبید. به‌ عنوان مثال برای اجرای کفپوش در گاراژ ها، زمانی‌ که بتن‌ ریزی تازه صورت‌ گرفته است، باید حداقل یک ماه از اجرای بتن بگذرد تا سطح به‌ طور کامل خشک‌ شده و سپس کفپوش بر روی آن اجرا شود. همچنین اگر یک ماه پس‌ از بتن‌ ریزی، گازوئیل و یا هر گونه روغن بر روی سطح ریخته باشد، کفپوش اپوکسی به کف نخواهد چسبید و نیاز است زیرسازی مجدداً صورت گیرد.

در این مطلب تلاش شد به بررسی مزایا و معایب کفپوش های اپوکسی به طور کامل و جامع پرداخته شود تا راهنمای شما عزیزان در مسیر سفارش و خرید کفپوش اپوکسی، کفپوش اپوکسی پارکینگ و کفپوش اپوکسی صنعتی مورد نیاز شما باشیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان رادین پوشش زرین با شماره 02188667235 در تماس باشید. کارشناسان ما پاسخگوی شما عزیزان هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *