کاربرد های رنگ اپوکسی 

در دنیای رنگ‌ سازی، رنگ‌ های بسیار متنوعی با فرمول‌ های شیمیایی گوناگون و مزایا و معایب منحصر به‌ فرد خود تولید شده و هر کدام دارای کاربرد های خاص خود هستند. یکی از رایج‌ ترین رنگ‌ های تولیدی که نسبت‌ به دیگر رنگ‌ ها بسیار پرطرفدار و پرکاربرد هستند، رنگ اپوکسی است.

رنگ اپوکسی نیز مانند دیگر رنگ‌ ها دارای ویژگی‌ های خاص بوده و کاربرد های متفاوتی در موارد گوناگون دارد، در ادامه این مطلب با بررسی کاربرد های رنگ اپوکسی با ما همراه باشید.

رنگ اپوکسی چیست؟ 

در تعریف رنگ اپوکسی می ‌توان گفت که این رنگ از ترکیب دو ماده به نام رزین اپوکسی و هاردنر یا سخت کننده پلی آمین و پلی آمید تشکیل شده و جزء رنگ‌ های بسیار سرسخت و مقاوم است. در واقع می ‌توان گفت که رنگ اپوکسی نوع خاصی از رنگ‌ ها به شمار می ‌رود و به دلیل دو جزئی بودن آن، جزء رنگ‌ های حلال محسوب می ‌شود.

مقاومت رنگ اپوکسی در برابر نفوذ نم و رطوبت، مواد شیمیایی، ساییدگی، خش، فشار، و جذب گرد و غبار و غیره بسیار بالا بوده و بر روی سطوح متفاوتی اجرا شده و از سطح زیرین خود در برابر آسیب‌ های بیرونی محافظت می کند.

طول عمر رنگ‌ های اپوکسی نسبت‌ به دیگر رنگ‌ ها بسیار بالا است و بر روی سطوحی چون فلزی، چوبی و سیمانی قابل اجرا هستند.

مراحل اجرای رنگ اپوکسی

ابزار های مورد نیاز جهت اجرای رنگ اپوکسی، تجهیزاتی چون کاردک جهت یکنواخت کردن سطح، قلمو و غلطک برای اجرای رنگ، استفاده از میکسر بادی جهت مخلوط کردن حلال‌ های رنگ اپوکسی و تی لاستیکی می ‌باشد.

استفاده از رنگ اپوکسی برای پوشش‌ دهی سطوح گوناگون بسیار ساده بوده و نیاز به مهارت خاص و پیچیده ‌ای نخواهد داشت. همان طور که گفته شد از انواع رنگ اپوکسی برای پوشش‌ دهی سطوحی چون فلزی، چوبی و سیمانی استفاده می ‌شود و از مراحل اجرایی آن می ‌توان به مراحل زیر اشاره کرد:

  • آماده‌ سازی سطح

اولین مرحله قبل‌ از اجرای رنگ اپوکسی بر روی سطح، تمیز کاری و آماده‌ سازی سطح مورد نظر است. سطحی که قرار است رنگ اپوکسی بر روی آن اجرا شود، باید عاری از گرد و خاک بوده و هر گونه برآمدگی، پوسیدگی و ناهمواری‌ ها توسط ابزار های گوناگونی چون سنباده و غیره از بین‌ رفته و سطحی کاملاً یکدست و یکنواخت و تمیز به دست آید.

  • اجرای رنگ اپوکسی

اجرای رنگ اپوکسی در سه مرحله اجرای پرایمر اپوکسی، اجرای لایه میانی اپوکسی و اجرای رنگ رویه top coat پس‌ از آماده‌ سازی سطح توسط تکنیسین اجرای رنگ انجام شده و به‌ طور کاملاً یکنواخت رنگ بر روی سطح پوشش داده می شود.

  • اجازه دهید رنگ اپوکسی خشک شود

پس‌ از اجرای یک لایه رنگ اپوکسی بر روی سطح مورد نظر، باید اجازه دهید که رنگ به‌ طور کامل خشک شود که به مدت زمانی حدود ۶ ساعت نیاز خواهد داشت. همچنین اگر لازم است که یک لایه رنگ اپوکسی دیگر را مجدداً بر روی آن بزنید، حتماً باید رنگ قبلی خشک‌ شده و سپس رنگ جدید بر روی آن اعمال شود.

  • استفاده از لاک اپوکسی

همان طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، رنگ اپوکسی جزء رنگ‌ هایی بسیار بادوام و مقاوم در برابر آسیب‌ های بیرونی است و نیاز به هیچ گونه محافظ در برابر این آسیب‌ های احتمالی نخواهد داشت. در آخرین مرحله نیز می ‌توان جهت افزایش مقاومت سطح در برابر خط و خش و همچنین افزایش شفافیت و براقیت آن از یک لایه لاک اپوکسی استفاده کرد.

موارد استفاده از رنگ اپوکسی 

به دلیل ویژگی‌ های بسیار منحصر به‌ فرد رنگ اپوکسی، از این حلال برای پوشش‌ دهی بسیاری از سطوح استفاده‌ شده و مورد توجه سازندگان قرار گرفته است.

این رنگ به انواع مختلفی چون رنگ اپوکسی رویه، رنگ پلی آمید، رنگ پلی آمین، زینک ریچ، پرایمر، ضد زنگ، عایق برق، میانی، آستر، رنگ آنتی استاتیک و پرایمر آنتی استاتیک و غیره تقسیم‌ بندی می شود و از جمله کاربرد های آن می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از رنگ اپوکسی در پارکینگ

اماکنی چون پارکینگ‌ ها که محل پرتردد و پر رفت‌ و آمدی هستند، باید از رنگ‌ هایی برای پوشش دهی سطوح آن استفاده شود که بسیار مقاوم در برابر ضربه و خط و خش بوده و بر اثر فشار های وارده در تردد خودرو ها ترک بر نداشته و آسیب نبیند. یکی از رنگ‌ هایی که در پارکینگ‌ ها استفاده می‌ شود، رنگ اپوکسی است. همچنین از این رنگ نیز به‌ عنوان کفپوش برای پارکینگ ها استفاده‌ شده و به دلیل دوام و طول عمر بالا نیازی به تمدید رنگ پس‌ از مدت ‌ها استفاده نخواهد داشت.

  • استفاده از رنگ اپوکسی در سرویس‌ های بهداشتی

از ویژگی‌ های بارز رنگ اپوکسی، درخشندگی و شفافیت بسیار بالای این رنگ و مقاومت آن در برابر نفوذ نم و رطوبت است. به‌ همین دلیل رایج‌ ترین کاربرد رنگ اپوکسی در پوشش‌ دهی سطوح حمام و سرویس‌ های بهداشتی است که علاوه‌ بر حفاظت از سطح زیرین خود در برابر رطوبت، سبب زیبایی محیط داخلی سرویس‌ های بهداشتی و حمام ها خواهد شد.

  • استفاده از رنگ اپوکسی در گاراژ

اماکنی چون گاراژ نیز مانند پارکینگ ها، دارای تردد بسیار زیاد ماشین‌ ها بود و به‌ همین جهت رنگ‌ ها و تجهیزاتی که در این اماکن استفاده می ‌شود، باید دارای مقاومت بالایی در برابر آسیب‌ های بیرونی باشند. از رنگ اپوکسی در گاراژ به‌ خصوص برای پوشش‌ دهی کف آن استفاده‌ شده و فشار های وارده بر اثر رفت‌ و آمد خودرو ها را تحمل کرده و در اثر مدت‌ ها استفاده دچار ترک خوردگی، پوسیدگی، ساییدگی و فرسایش نشده و خاصیت خود را از دست نمی ‌دهد.

  • استفاده از رنگ اپوکسی در سونا

یکی دیگر از کاربرد های رنگ اپوکسی، استفاده از آن ها در فضای داخلی سونا است. به دلیل حرارت بسیار بالا در این مکان، رنگی که برای پوشش‌ دهی کف و سایر تجهیزات آن استفاده می ‌شود، باید بتواند در برابر این دمای بالا مقاومت کرده و دچار آسیب نشود. استفاده از رنگ‌ های معمولی در چنین فضا هایی، پس‌ از مدتی دچار پوسیدگی و ترک خوردگی شده و خاصیت خود را از دست خواهند داد. به‌ همین دلیل برای رنگ‌ آمیزی فضای داخلی سونا از رنگ اپوکسی استفاده کرده که قابلیت مقاومت در دمای بسیار بالا و حرارت و همچنین رطوبت را داشته و بسیار آسیب‌ ناپذیر است.

  • استفاده از رنگ اپوکسی در مراکز درمانی

رنگ‌ های اپوکسی به‌ راحتی تمیز شده و گرد و غبار موجود در فضا را به خود جذب نمی کنند. همچنین مقاومت آن ها در برابر آسیب‌ های بیرونی بسیار بالا است و دارای شفافیت و درخشندگی بسیار زیبایی هستند. از این رنگ‌ ها در مراکز درمانی مانند بیمارستان‌ ها و درمانگاه‌ ها نیز استفاده‌ شده و سبب جلوه‌ای یکنواخت و یکدست در طراحی داخلی این اماکن خواهد شد.

  • استفاده از رنگ اپوکسی در صنعت و کارخانجات

به دلیل سر و کار داشتن بسیار زیاد افراد با مواد شیمیایی مختلف در صنایع و کارخانجات، باید از رنگ‌ هایی برای پوشش‌ دهی تجهیزات و کف در این اماکن استفاده شود که در برابر این مواد شیمیایی مقاوم بوده و دچار واکنش با آن ها نشده و از بین نرود. در داخل این فضا ها از رنگ اپوکسی به کار رفته که در اثر برخورد با مواد شیمیایی، ساییدگی، برخورد اجسام سنگین و تیز و غیره بسیار مقاوم بوده و به‌ راحتی از بین نخواهد رفت.

  • استفاده از رنگ اپوکسی در سازه‌ های دریایی و موتورخانه

همان طور که گفته شد انواع رنگ‌ های اپوکسی در برابر نفوذ نم و رطوبت بسیار مقاوم هستند و دچار ترک خوردگی و پوسیدگی نخواهند شد. به‌ همین دلیل از این رنگ در پوشش‌ دهی انواع سازه‌ های دریایی و همچنین موتورخانه‌ ها استفاده می‌شود.

  • استفاده از رنگ اپوکسی در خط لوله‌ ها

احتمالاً مشاهده کرده باشید که سطح رویی لوله‌ های بزرگ و کوچک به دلیل عدم زنگ زدگی آن در برابر رطوبت و همچنین آفتاب، رنگ‌ آمیزی می ‌شود. رنگ استفاده‌ شده در سطح این لوله‌ ها رنگ اپوکسی است که در برابر نور مستقیم خورشید و همچنین رطوبت مقاوم بوده و در اثر مدت‌ ها استفاده از بین نخواهد رفت.

  • استفاده از رنگ اپوکسی در منازل و اماکن تجاری

از رنگ اپوکسی در طراحی داخلی منازل مسکونی استفاده شده و علاوه بر آن، در اماکن پر ترددی مانند مراکز تجاری بزرگ، هایپر مارکت ها و فروشگاه ها نیز برای پوشش دهی کف و دیوار ها از آن استفاده می شود.

همان طور که مشاهده کردید رنگ‌ های اپوکسی دارای کاربرد های فراوانی هستند و از دیگر موارد استفاده آن می ‌توان به کاربرد در سطوحی مانند سطوح فلزی، چوبی و سیمانی، استفاده در فضا هایی که در معرض مواد شیمیایی قرار دارند مانند آزمایشگاه‌ ها، استفاده به‌ عنوان کامپوزیت، استفاده در زیر زمین‌ های مرطوب، کاربرد آن ها به‌ عنوان انواع کفپوش، استفاده در صنایع پتروشیمی و نفت و غیره اشاره نمود.


اینجا بخوانید: موارد استفاده و کاربرد کفپوش اپوکسی


در پایان

شرکت رادین پوشش زرین، تولید کننده انواع رنگ های صنعتی و رنگ اپوکسی، پوشش‌ های صنعتی و کفپوش‌ های اپوکسی و همچنین پلی یورتان بوده و علاوه‌ بر خدمات تولید و فروش این محصولات، خدمات اجرای آن ها را نیز توسط تکنیسین‌ های بسیار ماهر و با تجربه خود به مشتریان ارائه می ‌دهد.

از جمله مزایای استفاده از محصولات شرکت رادین پوشش زرین، بهره‌ مندی از گارانتی دو ساله تمامی کفپوش های اپوکسی صنعتی این مجموعه می باشد.

شما عزیزان می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت محصولات شرکت رادین و همچنین چگونگی خرید و اجرای آن ها، با شماره 02188667235 تماس حاصل نموده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *