اجرای کفپوش اپوکسی

کفپوش اصطلاحاً به لایه ای گفته می شود که بر روی سطوح قرار گرفته، نصب می شود و از سطح مورد نظر در برابر صدمات بیرونی و همچنین آسیب هایی مانند فرسایش محافظت می کند.

کفپوش ها در انواع سازه‌ ها و ساختمان‌ های مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و بهداشتی و همچنین محوطه‌ های ورزشی به کار برده می ‌شوند.

کفپوش ها دارای انواع متفاوتی همچون کفپوش سیمانی، پارکت های چوبی، کفپوش بامبو، کفپوش بتنی، کفپوش ورزشی و… هستند. از مدرن ترین انواع کفپوش که امروزه بسیار مورد توجه معماران قرار گرفته است، می توان به کفپوش اپوکسی اشاره کرد.

کفپوش اپوکسی چیست؟

کفپوش اپوکسی، جزء نوین ترین و بروزترین کفپوش هایی است که امروزه توانسته است به جایگاه ویژه ای در طراحی داخلی ساختمان ها دست یابد.

اپوکسی نوعی ماده پلیمری است که توسط فرمولی ویژه و واکنشی شیمیایی از ترکیب سخت کننده پلی آمین و همچنین رزین اپوکساید به وجود می ‌آید. حالت اصلی این ماده به‌ صورت مایع بوده و پس‌ از قرار گرفتن بر روی سطح سازه، شکل آن را به خود گرفته و به کفپوش تبدیل می ‌شود. این کفپوش پس از خشک شدن بر روی سطح، به ماده ای بسیار مستحکم و سخت تبدیل می شود.

محصولات اپوکسی در بازار در طرح‌ های متنوع و در طیف رنگی بسیار گسترده موجود بوده و بسیاری از افراد بر این باورند که از این کفپوش ها تنها در ساختمان‌ های صنعتی استفاده می ‌شود. اما باید گفت که به دلیل مزایای بی ‌نظیر پلیمر اپوکسی، این کفپوش ها امروزه در کف منازل و ساختمان‌ های اداری و تجاری نیز استفاده‌ شده و بسیار مورد توجه واقع شده ‌اند.

کفپوش های اپوکسی که برای منازل به کار می ‌روند، بسیار شیک و زیبا بوده و بر روی متریال‌ های مختلف قابل نصب هستند.

در تعریف ساده کفپوش اپوکسی می ‌توان گفت که این کفپوش شامل چندین لایه اپوکسی بوده که روی کفی با عمق حداقل ۲ میلی‌متر قرار داده می ‌شود.

کاربرد های کفپوش اپوکسی

از جمله کاربرد های کفپوش اپوکسی می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کفپوش اپوکسی پارکینگ های مسقف
  • کفپوش اپوکسی مراکز درمانی
  • کفپوش اپوکسی مکان های صنعتی و سوله های کارخانجات
  • کفپوش اپوکسی منازل، سرویس‌ های بهداشتی، استخر ها و حمام‌ ها
  • کفپوش اپوکسی سالن های زیبایی
  • کفپوش فرودگاه‌ ها و آشیانه هواپیما
  • کفپوش ساختمان‌ های تجاری، هایپر مارکت ها، مراکز خرید و فروشگاه‌ ها
  • کفپوش اپوکسی انبار های کارخانجات و کار گاه ها
  • کفپوش اپوکسی ساختمان های اداری

مزایای استفاده از کفپوش اپوکسی

از برترین مزایای پوشش های اپوکسی، عبارتند از:

  • این کفپوش در برابر نفوذ آب و نفوذ مواد شیمیایی بسیار مقاوم است.
  • دارای چسبندگی بسیار بالایی نسبت به سطح می ‌باشد.
  • این کفپوش به‌ راحتی شسته شده و در اثر شست و شوی مداوم از بین نخواهد رفت.
  • کفپوش اپوکسی دارای سطحی یکدست و براق بوده و سبب افزایش نور و روشنایی در فضا می شود.
  • نیاز به هیچگونه نگهداری خاصی نداشته و در برابر آتش سوزی مقاوم است.
  • در سطح سازه، محیطی یکدست ایجاد می ‌کند.
  • این کفپوش به‌ صورت کفپوش اپوکسی دوبعدی و سه ‌بعدی قابل اجرا است.
  • کفپوش اپوکسی بدون نیاز به تجهیزات و طرح خاصی قابل اجرا بوده و سطحی بدون درز را ایجاد می‌کند و در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم است.

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی

اجرای کفپوش اپوکسی ساده است اما دارای نکاتی است که لازم است نصب آن حتماً توسط افراد دارای تخصص و تجربه انجام شود. به طورکلی اجرای کفپوش اپوکسی را می توان در مراحل زیر خلاصه کرد:

  1. آماده‌ سازی بستر

آماده‌ سازی سطح بستر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا هر چه کیفیت آماده‌ سازی بالاتر باشد، چسبندگی بین کفپوش و سطح نیز بیشتر خواهد بود. در واقع هرچه آماده‌ سازی سطح  با دقت بیشتری انجام شود، چسبندگی کفپوش اپوکسی نیز به سطح بهتر خواهد بود‌.

برای آماده‌ سازی سطح قبل‌ از چسباندن کفپوش اپوکسی، از دستگاه ساب زنی استفاده می ‌شود. اما اگر سطح آلوده به گرد و غبار و چربی باشد، پیش‌ از استفاده از دستگاه ساب زنی، سطح باید به‌ طور کامل پاک شود.

  1. از بین بردن گرد و غبار

سطحی که قرار است کفپوش اپوکسی بر روی آن اجرا شود، باید کاملاً تمیز و پاک بوده و هیچگونه گرد و غباری روی آن وجود نداشته باشد. به‌ همین منظور با استفاده از یک دستگاه مکنده صنعتی، تمام این گرد و غبار ها به طور کامل برداشته می‌ شوند. چرا که در صورت وجود گرد و غبار قبل‌ از اجرای کفپوش اپوکسی، این ذرات در مواد کفپوش و چسب باقی‌ مانده و سبب افت کیفت در اجرای آن خواهد شد. بدون شک هر چه سطح بستر تمیزتر و دارای آلایندگی کمتری باشد، از مواد اولیه کمتری برای پوشش سطح نیاز خواهد بود.

  1. اجرای لایه پرایمری یا لایه اولیه

پرایمر یا لایه اولیه، به لایه ‌ای گفته می ‌شود که سبب چسبندگی کفپوش به سطح می شود. هرچه این چسبندگی با دقت تر  انجام شود، کیفیت اجرای کفپوش و نمای ظاهری آن نیز افزایش خواهد یافت. همچنین با استفاده از پرایمر، تمامی قسمت های خالی موجود در روی سطح پر شده و سطحی صاف و هموار به وجود می‌آید و خطر حباب زدگی نیز بر روی سطح کاهش می‌یابد. همچنین با استفاده از لایه پرایمر، میزان به کار بردن مواد اولیه مصرفی در مراحل بعدی کاهش یافته و این لایه اولیه معمولاً در ۲ مرحله برای تضمین کیفیت سطح اجرا می شود.

  1. پر کردن حفره‌ ها و ترک‌ ها

پس از انجام مراحل پرایمر خشک شدن آن بر روی سطح، باید تمامی شکستگی های موجود در سطح با استفاده از دوغاب اپوکسی برطرف شوند. همچنین این مرحله می ‌تواند با توجه به‌ نظر کارشناسان، پیش‌ از اجرای پرایمر بر روی سطح مورد نظر اجرا شود.

  1. اجرای لایه میانی

در پنجمین مرحله نوبت به اجرای لایه میانی می ‌رسد. در این مرحله رنگ مورد نظر اپوکسی با هاردنر با ماده سخت کننده مخلوط شده و به‌ خوبی با یکدیگر ترکیب می ‌شوند. عملیات هم زدگی باید با دقت و به‌ خوبی انجام گرفته تا ماده ای یکنواخت از کفپوش اپوکسی به دست آید. سپس مخلوط به‌ دست‌ آمده توسط یک غلطک مناسب به صورت حرکات افقی و عمودی بر روی سطح مالیده می ‌شود. استفاده از غلطک سبب می شود که سطحی یکنواخت به وجود آمده و به خروج هوا از زیر پوشش نیز کمک می کند.

پس‌ از اجرای کامل لایه میانی، تا خشک شئن کاما کفپوش باید صبر کرد. پس‌ از خشک شدن کامل کفپوش اپوکسی، مشکلاتی از قبیل حفره و یا ترک، مجدداً بر روی سطح بررسی شده و در صورت وجود ترک، یک‌ بار دیگر لایه میانی بر روی سطح اجرا می شود.

  1. اجرای لایه نهایی

قبل‌ از اجرای لایه نهایی سطح باید به طور کامل بررسی شده و هیچگونه حباب و یا ترک بر روی آن وجود نداشته باشد. همچنین سطح باید کاملاً تمیز بوده و پس از بررسی‌ های کامل، لایه نهایی توسط غلطک مانند لایه میانی بر روی سطح اجرا می ‌شود.

همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که بعد از ترکیب رنگ اپوکسی و به دست آمدن مخلوط موردنظر، باید در مدت زمان کوتاهی و حدود میانگین ۴۰ دقیقه این مخلوط روی سطح اجرا شود، زیرا پس از گذشت مدت زمان طولانی، رنگ اپوکسی کیفیت اولیه را نخواهد داشت.

تجهیزات مورد نیاز برای اجرای کفپوش اپوکسی

پیش‌ از اجرای کفپوش اپوکسی بر روی سطح، نیاز به تجهیزات و وسایلی است تا بتوانید کف سازی را با بالاترین سرعت در کمترین زمان ممکن انجام دهید. از جمله این تجهیزات و دستگاه‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کفش میخی
  • ماله و لیسه
  • دستگاه ساب
  • میکسر
  • دستگاه ایرلس
  • ماله شانه‌ای
  • ترازو
  • غلطک حباب گیری
  • جاروبرقی صنعتی

قیمت هر متر کفپوش اپوکسی

عوامل بسیار متفاوتی در قیمت نهایی اپوکسی تأثیر گذار هستند که از جمله این عوامل می‌توان به مساحت محوطه مورد نظر، نوع کاربرد کفپوش، ضخامت کفپوش، نوع طرح و رنگ، طرح دار یا ساده بودن کفپوش، متراژ و نوع کفپوش اشاره کرد.

شما عزیزان می‌توانید جهت اطلاع دقیق از قیمت خرید و اجرای هر مترمربع کفپوش اپوکسی با کارشناسان بخش فروش شرکت رادین پوشش زرین تماس حاصل نموده و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نمایید.

شرکت رادین پوشش زرین دارای بیش‌ از دو دهه فعالیت درخشان در زمینه تولید پوشش‌ های محافظتی، کفپوش ‌های اپوکسی و پلی اورتان‌ و همچنین رنگ‌ های اپوکسی می باشد. این مجموعه همچنین از نیرو های اجرایی بسیار متخصص، حاذق و مجربی بهره مند است و خدمات صفر تا صد نصب و اجرای کفپوش های اپوکسی را به شما عزیزان ارائه می دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان رادین پوشش زرین با شماره 02188667235 تماس حاصل نموده و یا از طریق شبکه‌ های اجتماعی با ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *