رنگ اپوکسی فلزات

رنگ‌ های صنعتی یکی از اصلی‌ ترین و پرکاربرد ترین رنگ‌ های به‌ کار رفته در صنایع گوناگون هستند و هر نوع آن نیز از لحاظ ویژگی، از مزایا و معایب گوناگونی بهره‌ مند می‌ باشند. تمامی رنگ‌ های صنعتی از دوام و مقاومت بالایی برخوردار هستند که از مقاوم‌ ترین آن‌ ها می‌ توان به رنگ‌ اپوکسی اشاره نمود. رنگ‌ های اپوکسی یکی از پرکاربرد ترین رنگ‌ های صنعتی بوده و از آن در صنایع مختلفی چون خودرو سازی، هوا فضا و غیره استفاده می‌ شود. این رنگ‌ ها از مقاومت بالایی در برابر آسیب‌ ها برخوردار هستند و می‌ توانند از سطح زیرین خود در برابر صدماتی چون خوردگی، ساییدگی، رنگ‌ پریدگی و غیره محافظت کنند. به‌ طور کلی رنگ‌ های اپوکسی قابل اجرا بر روی انواع کف به‌ عنوان پوشش و همچنین سطوحی چون چوبی، شیشه‌ ای و غیره هستند. حال این سؤال مطرح است که آیا چیزی به عنوان رنگ اپوکسی فلزات وجود دارد؟ و می‌ توان از رنگ‌ های اپوکسی به‌ عنوان پوششی مقاوم بر روی فلزات استفاده نمود یا خیر؟ در ادامه این مقاله مطالبی را در رابطه با این سؤال مطرح خواهیم نمود. پس با ما همراه باشید.

آیا می‌ توان از رنگ اپوکسی روی فلزات استفاده کرد؟

رنگ‌ های اپوکسی از مقاومت، ماندگاری و دوام بسیار بالایی برخوردار هستند و علاوه‌ بر استفاده بر روی سطوح چوبی و پلاستیکی، بر روی سطوح فلزی نیز قابل‌ اجرا می‌ باشند. بنابراین در پاسخ به این سوال می‌ توان گفت که بله، رنگ‌ های اپوکسی گزینه بسیار مناسبی برای رنگ‌ آمیزی سطوح فلزی بوده و می‌ توانند پس‌ از خشک شدن بر روی فلز، پوششی بسیار با دوام و مقاوم به ویژه در برابر  رطوبت را به وجود آورند. همچنین رنگ‌ های اپوکسی پس‌ از خشک شدن، در برابر مواد شیمیایی و حلال‌ ها نیز دارای مقاومت بسیار بالایی بوده و بنابراین می‌ توانند از تمامی تجهیزات فلزی به‌ کار رفته در صنایع گوناگون در برابر این آسیب‌ ها محافظت کنند.

رنگ‌ های اپوکسی پوشش مناسبی برای سطوح فلزی هستند اما اجرای آن‌ ها کمی متفاوت تر از رنگ‌ آمیزی سایر سطح ها می‌ باشد. زیرا سطوح فلزی در صورت وجود آلودگی، رنگ را به‌ خوبی به خود جذب نکرده و در صورت وجود هر گونه زنگ‌ زدگی و یا پوسیدگی، رنگ اپوکسی نیز به‌ خوبی به سطح زیرین خود نچسبیده و بنابراین پوششی ناپایدار را ایجاد می‌ کند. بنابراین در هنگام اجرای رنگ اپوکسی بر روی تجهیزات فلزی، ابتدا زیر سازی کامل را انجام‌ داده و سپس رنگ را بر روی سطح اجرا نمایید.

نحوه‌ اجرای رنگ اپوکسی بر روی فلزات

مراحل اجرای رنگ اپوکسی بر روی فلزات جهت ایجاد پوششی مقاوم و پایدار به شرح زیر است:

  • حذف زنگ زدگی

قبل‌ از اعمال رنگ اپوکسی بر روی سطوح فلزی، ابتدا باید از تمیز بودن سطح و همچنین عاری از زنگ‌ زدگی آن اطمینان حاصل نمایید. زیرا در صورت وجود زنگ‌ زدگی، رنگ اپوکسی به‌ درستی به سطح زیرین خود نچسبیده و بنابراین پوشش مقاومی را ایجاد نمی‌ کند. بهترین گزینه برای از بین بردن زنگ زدگی از روی فلزات، استفاده از برخی مواد شیمیایی و یا تجهیزاتی چون برس سیمی، کاغذ سنباده و غیره است. برس سیمی یکی از بهترین تجهیزات برای رفع زنگ زدگی بوده و علاوه‌ بر افزایش سرعت عمل کار، می‌ تواند هر گونه زباله، کثیفی و غیره را نیز از بین ببرد. همچنین استفاده از کاغذ سمباده نیز علاوه‌ بر حذف زنگ زدگی، سطح روی فلزات را زبر کرده و به چسبندگی بیشتر رنگ اپوکسی کمک می‌ کند.

  • حذف چربی و روغن

دومین مرحله برای زیر سازی سطوح فلزی پس‌ از از بین بردن پوسیدگی‌ ها، حذف انواع چربی، روغن و کثیفی است. برای از بین بردن آلودگی‌ های روغنی می‌ توانید از شوینده‌ های مخصوص همانند ترکیب صابون و آب استفاده کرده و تمامی چربی ها را از روی سطوح از بین ببرید. همچنین برای جلوگیری از کپک زدگی نیز توسط تجهیزاتی چون واشر فشار، می‌ توانید از پاک‌ کننده‌ های کپک استفاده نمایید. پس‌ از از بین بردن چربی‌ ها، سطوح فلزی را توسط پارچه‌ هایی که از خود پرز بر جای نمی‌ گذارند، تمیز کرده و خشک کنید.

  • آماده‌ سازی محیط

به‌ طور کلی در حین رنگ‌ آمیزی و اجرای رنگ‌ های مختلف بر روی سطوح، مقداری از رنگ بر روی اطراف و زمین می چکد. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از کثیفی، اطراف سطوح فلزی و به‌ ویژه کف را توسط پلاستیک پوشانده و از ریخته شدن رنگ بر روی آن‌ ها جلوگیری نمایید.

  • اجرای پرایمر

پس‌ از انجام زیر سازی اصولی، می‌ توانید از تفنگ‌ های اسپری برای اعمال پرایمر بر روی سطوح فلزی استفاده کنید. پرایمر مخصوص فلزات را از فاصله‌ استاندارد با فلز به‌ طور یکنواخت بر روی تمامی سطح فلزی اسپری کرده و پس‌ از خشک شدن لایه اول، لایه‌ دوم پرایمر را نیز بر روی آن اجرا نمایید. پرایمر هایی که برای سطوح فلزی استفاده می‌ شوند، بر اساس فلزات رنگ‌ شده یا بدون رنگ متفاوت بوده و در صورت استفاده از رنگ‌ های اپوکسی مستقیم فلز، اجرای مرحله پرایمر حذف می‌ شود.

  • اجرای رنگ اپوکسی

پس‌ از خشک شدن لایه دوم پرایمر و تمیز نمودن تفنگ اسپری از ذرات باقی‌ مانده آن، اجرای رنگ اپوکسی را شروع کرده و همانند اجرای پرایمر، در فاصله مناسب به‌ طور یکنواخت رنگ را بر روی تمامی سطوح پخش نمایید. پس‌ از خشک شدن کامل لایه اول در صورت لزوم، می‌ توانید لایه دوم را نیز اجرا کرده و پوششی بسیار مقاوم را ایجاد نمایید.

آیا زنگ زدگی در فلزات پس‌ از اعمال رنگ اپوکسی وجود دارد؟

رنگ‌ های اپوکسی پس‌ از اجرا و خشک شدن بر روی سطوح فلزی، در برابر تمامی آسیب‌ ها به‌ ویژه نم و رطوبت بسیار مقاوم بوده و سبب عدم نفوذ آب به سطح زیرین خود خواهند شد. بنابراین تمامی سطوح فلزی همچون آهن، فولاد و غیره پس‌ از اعمال رنگ اپوکسی بر روی آن‌ ها، به‌ هیچ‌ عنوان رطوبت را به خود جذب نکرده و دچار زنگ زدگی، خوردگی، ساییدگی و غیره نمی شوند.

مزایای رنگ اپوکسی بر روی فلزات

از جمله مزایای استفاده از رنگ‌ های اپوکسی بر روی فلزات می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش مقاومت سطح در برابر انواع تنش‌ های مکانیکی
  • مقاومت بالا در برابر پوسیدگی، سایش و خوردگی
  • مقاومت در برابر انواع مواد شیمیایی، حلال‌ ها و عدم اکسید شدن
  • افزایش دوام و طول عمر سطوح فلزی
  • عدم نیاز به نگهداری و سرعت عمل بالا در اجرا
  • کاربرد رنگ اپوکسی در انواع فلزات
  • استفاده از رنگ‌ های اپوکسی بر روی تجهیزات فلزی در صنایع
  • کاربرد رنگ‌ های صنعتی در نمای فلزی ساختمان‌ ها به دلیل سازگاری با انواع شرایط آب‌ و هوایی
  • استفاده از رنگ‌ های اپوکسی بر روی انواع خطوط لوله و کانال‌ ها
  • به کار بردن از رنگ‌ های اپوکسی در اسکلت بندی فلزی صنایع و انواع ساختمان‌ ها
  • استفاده از رنگ‌ های اپوکسی برای تجهیزات فلزی به‌ کار رفته در صنایع خودرو سازی
  • به کار بردن از رنگ‌ های اپوکسی در تجهیزات و تأسیسات فلزی دریایی و کشتی سازی
  • استفاده از رنگ‌ های اپوکسی به‌ عنوان پوشش مقاوم بر روی مخازن فلزی
  • استفاده از رنگ‌ های اپوکسی برای لایه‌ های میانی و نهایی فلزات

اینجا بخوانید: مزایا و معایب رنگ اپوکسی

در پایان

شرکت رادین پوشش زرین ارائه دهنده انواع رنگ‌ های صنعتی و پوشش‌ های صنعتی بود و در تولید محصولات خود، از بهترین و با کیفیت‌ ترین مواد اولیه استفاده می‌ کند. از جمله محصولات این مجموعه نیز می‌ توان به کفپوش‌ های صنعتی، کفپوش اپوکسی ، کفپوش پلی اورتان، رنگ‌ های اپوکسی و غیره اشاره نمود. این مجموعه علاوه‌ بر تولید و عرضه محصولات خود، خدمات اجرایی آن ها را نیز توسط تیم حرفه ‌ای خود به مشتریان ارائه داده و در صورت استفاده از خدمات رادین پوشش زرین، می‌ توانید توسط شماره‌ های درج شده در سایت با این مجموعه تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *