مزایا و معایب رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی یکی از سخت ‎ترین و بادوام‎ ترین مواد رنگ موجود در بازار است. اگر قصد دارید کمی درخشش بیشتر به کفپوش ‌های خود بدهید، بدون شک این رنگ انتخاب خوب و درستی خواهد بود. رنگ اپوکسی می‌ تواند به عنوان یک درزگیر در کف سیمانی عمل کند و معمولاً در کف گاراژ، پارکینگ، سوله، زیرزمین و… اعمال می ‌شود.

این مقاله به شما کمک می‌کند تا همه آنچه را که باید در مورد مزایا و معایب رنگ اپوکسی بدانید را درک کنید.

رنگ اپوکسی چیست؟

رنگ اپوکسی که در اصل برای مصارف صنعتی طراحی شده بود، یک محصول اکریلیک لاتکس بوده که ممکن است مقدار کمی اپوکسی در مخلوط خود داشته باشد و برای پوشش دیواره ها و کف محیط های بسیار زیادی استفاده می ‌شود. همچنین به دلیل خواص منحصر به فرد خود در برابر خوردگی، مقاوم در برابر مواد شیمیایی است. تمیز کردن آن آسان بوده و این موضوع رنگ های اپوکسی را برای گاراژها و انبارها و غیره به گزینه ای ایده آل تبدیل کرده است.

تفاوت اصلی رنگ اپوکسی با رنگ معمولی در این است که در صورت وجود اپوکسی، رنگ بسیار بهتر به سطح بتن می ‌چسبد و دوام آن را بیشتر می‌کند. بدون اپوکسی، رنگ اکریلیک استاندارد در نهایت پوسته پوسته می‌شود، این موضع در مناطق پرتردد بسیار محسوس تر خواهد بود.

با توجه به مزایا و معایب رنگ اپوکسی، بسیاری از مردم تصمیم می ‌گیرند از رنگ اپوکسی استفاده کنند، زیرا انعطاف‌پذیر، مهر و موم شده است و می ‌تواند در مناطق پر تردد ایمن ‌تر باشد. همچنین کف سازه شما را در برابر آسیب به خصوص در برابر حرارت و مواد شیمیایی محافظت می ‌کند و در برابر ضربه نیز مقاوم است. این رنگ برای هر محلی که امکان دارد از مواد شیمیایی، گرما و سایر مواد در آن استفاده شود عالی خواهد بود.

در ادامه به بررسی مزایا و معایب رنگ اپوکسی خواهیم پرداخت، همراه ما باشید.

مزایای رنگ اپوکسی

رنگ های اپوکسی دارای مزایای بی شماری هستند، از جمله:

مقاوم: رنگ اپوکسی یک انتخاب مقاوم است. می ‌تواند ضربه سنگین، گرما، مواد شیمیایی و آب را تحمل کند. بنابراین، در گاراژهایی که خودروها می ‌توانند مواد شیمیایی خورنده منتشر کنند، ایده آل است.

مقرون به صرفه: رنگ اپوکسی را می‌ توان به کفپوش فعلی شما اضافه و در زمان و هزینه صرفه جویی کرد.

ماندگاری طولانی: اگرچه نصب آن به زمان نیاز دارد، اما زمانی که اپوکسی در جای خود قرار می ‌گیرد، مدت زیادی دوام می‌ آورد. سطح پوشیده شده با رنگ اپوکسی، بسیار بادوام است و در برابر ترافیک سنگین نیز به خوبی مقاومت می ‌کند.

محافظت: اپوکسی تقریباً یک محافظ برای کفپوش شما ایجاد می‌ کند و از آن در برابر لکه ‌ها، ترک خوردن و ساییدگی محافظت خواهدکرد.

نگهداری: اپوکسی در برابر گرد و غبار مقاوم است. با ایجاد یک لایه، اپوکسی به جلوگیری از نشستن و گردش گرد و غبار کمک می‌ کند. همچنین سطح صاف و صیقلی را ایجاد خواهد کرد که به راحتی با جارو یا جاروبرقی تمیز می ‌شود.

معایب رنگ اپوکسی

در کنار تمامی مزایای نامبرده از معایب این رنگ ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

لغزنده: به طور کلی، کفپوش ‌های رنگ شده با اپوکسی در برابر لغزش مقاوم هستند، با این حال، اپوکسی پوشش داده شده با روغن می ‌تواند بسیار لغزنده باشد. وقتی سطح آن خیس است، امکان دارد بیشتر لغزنده باشد. رنگ اپوکسی برای مناطقی که مستعد ریختن آب روی زمین هستند ایده آل نیست.

موقت: با وجود اینکه اپوکسی در برابر سایش مقاوم است، در نهایت نیاز به تعویض دارد. فرسودگی و پارگی روزمره تأثیر خود را می‌گذارد و براده ‌ها و ترک‌ ها می‌ توانند شروع به ایجاد شدن کنند. هنگامی که این اتفاق می ‌افتد، باید یک لایه دیگر از رنگ اپوکسی اضافه کنید تا مطمئن شوید که همه چیز خوب به نظر می ‌رسد.

کاربرد: برای اطمینان از اینکه رنگ اپوکسی شما به طور مؤثر اعمال می ‌شود، آماده سازی بسیاری لازم است. شما باید تمام شکاف ‌ها را پر کرده و تمام چربی‌ ها، روغن ‌ها و کثیفی ‌ها را با دقت تمیز کنید. خود فرآیند اجرا نیز زمان بر و خسته کننده است و امکان دارد چندین روز طول بکشد تا رنگ اپوکسی شما به درستی خشک شود و قبل از افزودن لایه بعدی باید صبر کنید تا اولین لایه کاملاً خشک گردد.

حذف: تغییر رنگ، طرح یا حذف اپوکسی ممکن است پرهزینه و سخت باشد.

رنگ اپوکسی در مقابل پوشش اپوکسی

علاوه بر مزایا و معایب رنگ اپوکسی که در بالا ذکر شد، رنگ اپوکسی به سادگی یک رنگ معمولی است. روکش اپوکسی معمولاً از دو قسمت تشکیل شده که شامل یک رزین و یک سخت کننده خواهدبود.

یکی از مهمترین مواردی که هنگام انتخاب بین پوشش اپوکسی یا رنگ اپوکسی باید به آن توجه داشت دوام آن است. اگر به سادگی می ‌خواهید ظاهر کف خود را بهبود بخشید، رنگ اپوکسی ایده آل خواهد بود. با این حال، اگر می‌ خواهید منطقه‌ ای را بهبود ببخشید که در معرض ترافیک سنگین است و یا خطر نشت مواد شیمیایی قرار دارد، پوشش اپوکسی گزینه بسیار بهتری خواهد بود. رنگ کف اپوکسی نسبت به رنگ لاتکس سنتی دوام بیشتری دارد، اما در برابر لکه ‌ها، مواد شیمیایی و ساییدگی مقاومت نمی ‌کند.

یکی دیگر از تفاوت ‌های اساسی بین این دو قیمت است. رنگ اپوکسی به طور قابل توجهی ارزان تر خواهد بود و می ‌توانید رنگ را از فروشگاه خریداری کرده و آن را به تنهایی اعمال کنید. با پوشش‌ های اپوکسی، احتمالاً به نصاب حرفه ‎ای و محصولی با کیفیت بالاتر نیاز نخواهید داشت.


اینجا بخوانید: مراحل اجرای کفپوش اپوکسی

چرا از رنگ کف اپوکسی استفاده کنیم؟

رنگ اپوکسی یک جایگزین مقرون به صرفه برای نصب کفپوش کاملاً جدید است. فرمولاسیون بالای رنگ اپوکسی به این معنا خواهد بود که فقط یک لایه ضخامت خوب و محکمی را ایجاد می‌ کند که می ‌توانید آن را روی بسیاری از سطوح اعمال کنید. بر خلاف کارهای سنگین معمولی، لازم نیست هر شش ماه یک بار کفپوش رنگ شده با اپوکسی را رنگ آمیزی کنید.

رنگ اپوکسی در برابر رطوبت مقاوم است و می‌ تواند در برابر درجه حرارت بالا نیز مقاومت کند که همین ویژگی آن را به گزینه ‌ای عالی برای حمام، سونا و محوطه استخر تبدیل خواهدکرد. روکش براق یکپارچه رنگ اپوکسی سطحی غیر جاذب ایجاد می ‌کند که به راحتی و کارآمد تمیز می ‌شود، بنابراین در سالن‌ های ورزشی، گاراژها و مناطقی که خطر ریزش وجود دارد نیز کاملاً عالی عمل می ‌کند.

مزایای استفاده از رنگ اپوکسی در کف پارکینگ

این ماده پوششی ایجاد می‌ کند که در برابر ضربه، تراشه، مواد شیمیایی، لکه ‌ها و ساییدگی ‌ها بسیار بادوام و انعطاف پذیر خواهد بود. مزیت بزرگ دیگر این است که در برابر گرد و غبار مقاومت دارد، زیرا یک آب بند موضعی است، به این معنی که در بالای مواد قرار می ‌گیرد و به منافذ نفوذ نمی کند و یک سد محافظ ایجاد می ‌نماید. در کف‌ های بتنی برهنه، ترافیک می ‌تواند پودر گرد و غبار را مختل کند و این می ‌تواند روی ماشین‌ ها، ابزارها، واحد های ذخیره‌ سازی باقی بماند و تمیز کردن آن دردسرساز باشد.

در پایان

با کفپوش ‌های اپوکسی می ‌توانید به ظاهر دقیقی که مورد انتظار شماست برسید. در کنار گزینه ‌های رنگی تقریبًا بی حد و حصر، کفپوش اپوکسی را می ‌توان با جلوه‌ های منحصر به فرد و زیبا مانند کفپوش پوسته پوسته، الگوهای هندسی، لوگوها و کفپوش اپوکسی فلزی سفارشی کرد. همچنین کفپوش اپوکسی را می ‌توان با طرح یا الگوی انتخابی شما سفارشی نمود که آن را به یک راه حل ایده آل برای زیرزمین خانه، گاراژ، فروشگاه‌ های خرده فروشی و مراکز خرید تبدیل می‌ کند.

رادین پوشش زرین یکی از برترین شرکت های ارائه دهنده انواع رنگ و کفپوش اپوکسی و صنعتی است. جهت اطلاع از محصولات و قیمت روز انواع انواع کفپوش اپوکسی همچون قیمت کفپوش اپوکسی پارکینگ و قیمت کفپوش اپوکسی صنعتی با شماره 02188667235 تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *