اجرای رنگ اپوکسی

همانطور که ممکن است بدانید امروزه رنگ‌ ها در دسته‌ های گوناگونی قرار می‌ گیرند و هر کدام دارای ویژگی‌ ها و کاربرد های متفاوتی هستند. بدون شک یکی از پر کاربردترین رنگ‌ های امروزی رنگ‌ های صنعتی هستند که خود نیز در دسته‌ های متفاوتی تقسیم‌ بندی می‌ شود. رنگ‌ های صنعتی دارای خواص بسیار ویژه ‌ای نسبت‌ به سایر رنگ‌ ها هستند و به دلیل مقاومت و پوشش‌ دهی بسیار بالای آن‌ ها، به‌ عنوان روکشی بر روی انواع تجهیزات صنعتی و همچنین نمای داخلی و بیرونی ساختمان‌ ها استفاده می‌ شوند.

از جمله مهم‌ ترین و پر کاربردترین رنگ‌ های صنعتی می‌ توان به رنگ اپوکسی اشاره نمود.

رنگ اپوکسی چیست؟

رنگ اپوکسی یکی از مهم‌ ترین رنگ‌ های صنعتی به شمار رفته و محصولی است که به‌ صورت ۲ قسمتی و به شکل مایع عرضه می‌ شود. این رنگ از ۲ قسمت سخت کننده و رزین اپوکسی تشکیل شده که قبل‌ از اجرا باید با یکدیگر مخلوط شوند. رنگ‌ های اپوکسی با کیفیت، جزء بادوام ترین و سخت‌ ترین رنگ‌ های موجود در بازار شناخته‌ شده و علاوه‌ بر استفاده از آن‌ ها در نمای بیرونی و داخلی ساختمان‌ های مسکونی و غیر مسکونی، در انواع صنایع بزرگ و کوچک، کارخانجات و غیره نیز استفاده می‌ شوند. رنگ‌ های اپوکسی پس‌ از اجرا بر روی سطح سازه، سطوحی بسیار مستحکم و مقاوم را به وجود آورده و به‌ ویژه در برابر نفوذ نم و رطوبت بسیار مقاوم هستند. این رنگ‌ ها پوشش‌ دهی بسیار مناسبی داشته و علاوه‌ بر خاصیت رنگ‌ آمیزی سطوح، از سطح زیرین خود نیز در برابر آسیب‌ ها و صدمات بیرونی نیز محافظت می‌ کنند. رنگ‌ های اپوکسی دارای ظاهری مات و براق هستند اما به‌ طورکلی شفافیت آن‌ ها از ظاهر رنگ‌ های روغنی کم ‌تر است.

چسبندگی رنگ‌ های اپوکسی به سطوح مختلف بسیار بالا بوده و در برابر خوردگی، ساییدگی، تغییر رنگ، خراش و غیره بسیار مقاوم هستند. اجرای رنگ‌ اپوکسی نیز همچون سایر رنگ‌ های صنعتی شامل مراحل گوناگونی است که در ادامه به بررسی این مراحل خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

صفر تا صد اجرای رنگ اپوکسی

اجرای رنگ اپوکسی به ترتیب شامل مراحل زیر می باشد:

  • آماده‌ سازی سطح

قبل‌ از اجرای رنگ اپوکسی، مطمئن شوید که سطح مورد نظر را جهت اعمال رنگ آماده کرده‌ اید. در مرحله اول ابتدا باید هر گونه گرد و غبار، آلودگی، چربی و لکه، زبری و برآمدگی را از روی سطح پاک کرده و برای این کار نیز می‌ توانید از برس های سیمی یا کاغذ سنباده استفاده نمایید. همچنین تمامی قسمت‌ های زنگ‌ زده از روی سطح از بین برده و سطح را عاری از هر گونه آلودگی نمایید. پس‌ از تمیز نمودن سطح، آن را به‌ طور کامل توسط مواد شوینده و آب شسته و پس‌ از آن به‌ طور کامل خشک نمایید.

نکات گفته‌ شده برای این مرحله از پاک‌ سازی و شستشو برای سطوح بتنی، موزاییکی و غیر بوده و برای سطوح چوبی متفاوت می‌ باشد. برای آماده‌ سازی سطوح چوبی نیز آن‌ ها را به‌ طور کامل تمیز کرده و تمامی زبری ها و برآمدگی ها را بدون آسیب رساندن به سطح رویی از بین ببرید. همچنین از زدن اسپری رنگ اپوکسی بر روی سطوح چوبی که مرطوب هستند خودداری نمایید. زیرا این کار در چسبندگی رنگ اپوکسی به سطح زیرین خود تأثیر گذار بوده و سبب می‌ شود که رنگ پس‌ از خشک شدن کنده شده و دارای دوام و ماندگاری مناسب نباشد.

  • دستور العمل بر روی رنگ اپوکسی را مطالعه نمایید

برخی از رنگ‌ های اپوکسی به‌ صورت اسپری بوده و برخی نیز در داخل سطل‌ هایی با ابعاد گوناگون می‌ باشند. همانطور که گفته شد رنگ‌ های اپوکسی به‌ صورت مایع و به حالت ۲ جزئی هستند که قبل‌ از اجرا باید این ۲ جزء به‌ خوبی با یکدیگر مخلوط شده و سپس رنگ را بر روی سطح مورد نظر اعمال نمایید. اما با این‌ حال، برخی از تولید کننده ها رنگ‌ های اپوکسی، آن ها را به‌ صورت مخلوط شده در و ظرف های گوناگون تولید کرده و دیگر نیاز به مخلوط کردن آن‌ ها نمی ‌باشد. بنابراین قبل‌ از اجرای رنگ اپوکسی، بهتر است که طبق دستورالعمل‌ های نوشته‌ شده بر روی بسته‌ بندی آن عمل نمایید.

  • اجرای پرایمر

پس‌ از آماده‌ سازی سطح بستر، جهت اجرای اولین لایه، از پرایمر استفاده کرده و با رقیق کردن آن، می‌ توانید تمامی سطح مورد نظر را رنگ‌ آمیزی نمایید.

  • به‌ صورت یکنواخت رنگ‌ آمیزی کنید

رنگ‌ های اپوکسی که به‌ صورت اسپری هستند، نیازی به قلمو و غلطک برای رنگ‌ آمیزی نداشته و خیلی راحت می‌ توان با فشار دادن آن، سطح مورد نظر را رنگ‌ آمیزی نمود. اما رنگ‌ های اپوکسی که در داخل سطل عرضه می‌ شوند، جهت اعمال بر روی سطح مورد نظر نیاز به غلطک و یا قلمو خواهند داشت. اولین نکته مهم در هنگام اجرای رنگ اپوکسی، رنگ‌ آمیزی سطح مورد نظر به‌ صورت یکنواخت و ایجاد پوششی بسیار یکپارچه است. به این صورت که زمانی‌ که از رنگ‌ های اپوکسی اسپری استفاده می‌ کنید، سعی کنید بر روی نقطه خاصی از سطح تمرکز نکرده و روکش ناهموار ایجاد ننمایید. زیرا سطح رویی که توسط رنگ‌ های اپوکسی ایجاد می‌ شود، بسیار نازک‌ تر از رنگ‌ های معمولی بوده و زمانی‌ که توسط اسپری بر روی یک نقطه تمرکز می‌ کنید، سبب ریزش رنگ می‌ شود. بنابراین در هنگام اعمال رنگ اپوکسی بر روی انواع سطوح، اسپری و یا غلطک را به‌ صورت یکنواخت در سر تا سر سطح حرکت داده و تمامی سطح را به‌ صورت یکپارچه رنگ‌ آمیزی نمایید.

  • اطمینان از ایمنی کامل

استنشاق برخی از گاز ها از رنگ‌ های اپوکسی در هنگام اجرای آن می‌ تواند اثرات نامطلوبی را بر سلامت اجرا کننده داشته باشد. بنابراین تکنسین مورد نظر باید از تجهیزات کامل برای رنگ‌ آمیزی برخوردار بوده و تمامی اقدامات احتیاطی و ایمنی را در طول فرآیند رنگ‌ آمیزی در نظر داشته باشد. به‌ عنوان مثال اگر تکنیسین در فضای بسته مشغول به رنگ‌ آمیزی است، می‌ تواند تمامی درب ها و پنجره‌ ها را باز کرده و سبب جریان هوا در داخل اتاق شود. همچنین او باید از دستکش، عینک و ماسک های مخصوص در هنگام رنگ‌ آمیزی استفاده کرده و در صورت موجود، تهویه اتاق را روشن نماید.

  • اجرای لایه دوم

پس‌ از اجرای لایه اولیه رنگ اپوکسی بر روی پرایمر، به مدت ۱۲ ساعت زمان نیاز است تا این لایه به‌ طور کامل خشک شود. پس‌ از خشک شدن کامل آن، می‌ توانید لایه دوم رنگ اپوکسی را نیز بر روی آن اجرا نموده و سطحی بسیار یکدست، یکنواخت و براقی را به وجود آورید.

  • دقت در نگهداری رنگ اپوکسی

کسانی که رنگ‌ های اپوکسی را در حجم‌ های بسیار بالای جهت رنگ‌ آمیزی صنایع و کارخانجات گوناگون خریداری می‌ نمایند، باید از نحوه نگهداری این رنگ‌ ها از اطلاعات کافی برخوردار باشند. کاهش و یا افزایش بسیار زیاد دمای هوا، می‌ تواند در خواص رنگ‌ های اپوکسی و ماندگاری آن‌ ها تغییرات ایجاد کرده و در کیفیت آن تأثیر بگذارد. بنابراین بهتر است در نگهداری رنگ‌ های اپوکسی، آن‌ ها را در انبار هایی که دارای دمایی متناسب با دمای اتاق می‌ باشند نگهداری نمایند.

همچنین زمانی‌ که یک ظرف از رنگ اپوکسی را برای رنگ‌ آمیزی باز می‌ نمایید، محتوای آن را به‌ طور کامل استفاده کنید. زیرا با گذشت زمان و واکنش رنگ‌ های اپوکسی با اکسیژن، محتوای رنگ شروع به سخت شدن کرده و دیگر شکل و حالت اولیه را نخواهد داشت.


اینجا بخوانید: مزایا و معایب رنگ اپوکسی

قیمت اجرای رنگ اپوکسی

فاکتور های بسیار زیادی در رنگ‌ آمیزی و اجرای رنگ‌ های اپوکسی تأثیرگذار هستند که از جمله این عوامل می‌ توان به مهارت تکنیسین، متراژ و ابعاد سطح مورد نظر، جنس سطح بستر، مقدار رنگ مورد نیاز و غیره اشاره کرد. عزیزانی که قصد اطلاع از قیمت رنگ‌ های اپوکسی و همچنین هزینه اجرای آن‌ ها را دارند، می‌ توانند با شرکت رادین تماس گرفته و اطلاعات لازم را دریافت نمایند.

در پایان

رادین پوشش زرین ارائه دهنده انواع رنگ‌ های اپوکسی، کفپوش‌ اپوکسی و پلی یورتان، انواع رنگ‌ های صنعتی و غیره بوده و دارای سال‌ ها سابقه و تجربه در این حرفه است. این مجموعه تمامی محصولات خود را با بالاترین کیفیت به مشتریان خود عرضه کرده و آن‌ ها را با مناسب‌ ترین قیمت به فروش می‌ رساند. جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما در شرکت رادین پوشش زرین، تنها کافیست با شماره های 02188667235 و 09122252199 تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *