ویژگی های رنگ سوله ای

رنگ سوله ای از انوع رنگ های صنعتی محسوب می شود و نوعی رنگ پوششی است که متشکل از سه لایه پرایمر، پوشش زیرین و پوشش پایانی است. از رنگ سوله به عنوان پوششی مقاوم و ضدخوردگی بر روی اسکلت فلزی سوله ها استفاده می شود که مانع از آسیب دیدن بدنه سوله در برابر تابش نور خورشید و بارندگی می شود. استفاده از رنگ سوله بسیار ساده است و به مراحل آماده سازی قبل از رنگ آمیزی نیاز ندارد همچنین کیفیت این رنگ و میزان مقاومت آن در سطوح مختلف بستگی به شرایط جوی منطقه دارد.

در ادامه این مطلب برآنیم به بررسی ویژگی های رنگ سوله بپردازیم، با ما همراه باشید.

دلیل اهمیت رنگ آمیزی سوله

قبل از بررسی انواع رنگ سوله و ویژگی های آن ها، ابتدا بهتر است توضیح دهیم چرا سوله ها به رنگ آمیزی نیاز دارند زیرا ممکن است فکر کنید که رنگ آمیزی فقط جنبه زیبایی دارد و نمی تواند باعث استحکام و مقاومت سازه شود.

رنگ های ساختمانی و صنعتی انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای ویژگی های مختص به خود هستند. ویژگی های رنگ سوله نیز آن را برای رنگ آمیزی سازه های فلزی مناسب ساخته است و مزیت های زیر را در پی دارد:

  • ایجاد محیطی بهداشتی و تمیز
  • جلوگیری از آسیب به سوله در برابر عوامل مخرب محیطی همچون رطوبت، زنگ زدگی، پوسیدگی و خوردگی
  • شستشو و تمیزکاری آسان تر سوله
  • به حداقل رساندن تعمیرات و افزایش طول عمر اسکلت فلزی سوله
  • مانعی برای فرآیند اکسایش
  • بالا بردن مقاومت سوله در برابر نیروهای طبیعی مانند زلزله و باد

معرفی رنگ سوله ای و کاربردهای آن

رنگ سوله ای یک نوع پوشش است که بر روی سازه های فلزی استفاده می شود. سازه های فلزی همچون سوله که در مقابل نور خورشید و بارش برف و باران قرار دارند، ممکن است در طی مدت زمان دچار خوردگی و پوسیدگی شوند اما با اعمال رنگ سوله ای بر روی این سازه ها می توان از خوردگی و زنگ زدگی جلوگیری کرد.

رنگ سوله باعث می شود ساختار و اسکلت فلزی سوله علاوه بر تحمل وزن سازه و بار، بتواند برای مدت طولانی تری قدرت و استحکام خود را حفظ نماید.

ویژگی های انواع رنگ سوله ای

رنگ سوله باید به توجه به کاربرد سوله انتخاب شود برای مثال در ساخت سوله های ارزان می توان از رنگ سوله با قیمت پایین تر استفاده کرد. انواع رنگ سوله عبارتند از:

رنگ‌ سوله آلکیدی

رنگ سوله آلکیدی از رنگ های سوله ای خشک شونده با هواست و بدین صورت عمل می کند که بعد از قرار گرفتن در معرض هوا، مولکول‌ های اکسیژن هوا را برای انجام واکنش ‌های اکسیداتیو جذب می کند و باعث تشکیل یک لایه رنگی نازک می شود.

رنگ‌ سوله آلکیدی خود شامل چند نوع است که به چند مورد آن ها اشاره می کنیم:

رنگ‌ های آستری آلکید زینک کرومات

در رنگ‌ آستری آلکید زینک کرومات از رنگدانه های کرومات استفاده می شود که باعث مقاومت رنگ در برابر خوردگی می شوند. این رنگ بهتر است با قلم مو بر روی سطح اعمال شود و از ویژگی های آن می توان به مقاومت نسبتاً خوب برای سازه ‌ها و سوله‌ هایی که در مناطق دریایی هستند اشاره کرد.

البته استفاده از رنگ‌ های آستری آلکید زینک کرومات برای سازه هایی که داخل آب قرار دارند توصیه نمی شود.

رنگ ‌های آستری آلکید زینک فسفات

رنگ آستری آلکید زینک فسفات یکی دیگر از انواع رنگ سوله است که از رنگدانه های فسفات در ساخت آن استفاده شده است. وجود این رنگدانه ها باعث خاصیت مقاومت در برابر خوردگی رنگ شده است و بهتر است برای عملکرد بهتر رنگ بر روی سوله، از قلم مو در رنگ آمیزی استفاده شود تا با نفوذ و چسبندگی بیشتر، مقاومت سازه در برابر خوردگی را افزایش دهد.

رنگ‌ سوله رویه آلکیدی براق

رنگ‌ رویه آلکیدی براق با رزین های آلکیدی خود دارای ویژگی هایی همچون ثبات رنگی، درخشندگی و براقیت می باشد. این نوع رنگ سوله در برابر تابش نور خورشید و در معرض مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد و می تواند علاوه بر سوله، در رنگ آمیزی سایر تاسیسات فلزی همچون نرده های ساختمانی و…ا ستفاده شود.

رنگ‌ رویه آلکیدی مات

رنگ‌ سوله آلکیدی رویه مات در محیط های صنعتی و ساختمانی استفاده می شود و ویژگی هایی مشابه با رنگ رویه آلکیدی براق دارد. برای این رنگ می توان از قلم مو و غلتک استفاده کرد و مقاومت سوله را در برابر عوامل جوی افزایش داد.

رنگ‌ اپوکسی و پلی ‌اورتان

رنگ‌ اپوکسی و پلی ‌اورتان از انواع رنگ های سوله محسوب می شود و اگر می خواهید از این رنگ برای رنگ آمیزی سوله استفاده کنید، باید درصد مناسبی از رنگ اپوکسی و پلی اورتان را مخلوط کنید و اجازه دهید واکنش شیمیایی پلیمریزاسیون انجام شود.

رنگ سوله اکریلیزه شده لاستیکی و وینیل‌ ها

رنگ سوله اکریلیزه شده لاستیکی و وینیل‌ ها نوعی رنگ دو جزئی محسوب می شود و نیازمند مخلوط کردن است. این رنگ در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد و عایق رطوبت نیز می باشد.

از رنگ سوله ای در انواع سازه های فلزی مانند سوله ها، تأسیسات و اسکلت فلزی، پل های فلزی و… استفاده می شود و بیشترین کاربرد این رنگ در محیط های صنعتی می باشد.

مقاومت رنگ سوله ای در محیط های اسیدی و قلیایی

رنگ سوله ای در محیط های رطوبتی، اسیدی و قلیایی دارای مقاومت بسیار خوبی می باشد و وجود رنگدانه های ضدخوردگی در این رنگ باعث می شود نسبت به عواملی که سبب خوردگی می شوند، مقاومت داشته باشد و سطح فلز را از آسیب آن ها حفظ نماید.

استفاده از قلم مو در رنگ آمیزی سوله با رنگ سوله

برای رنگ آمیزی سوله با رنگ سوله ای استفاده از قلم مو توصیه می شود زیرا باعث نفوذ بهتر رنگ در تمام سطوح می شود و چسبندگی را هم افزایش می دهد در نتیجه کیفیت اجرای رنگ را بالا می برد.

نکات مهم در خرید رنگ سوله ای

برای خرید رنگ سوله باید ویژگی های مکان صنعتی را در نظر داشت و متناسب با آن، رنگ سوله ای با ویژگی های مورد انتظار را تهیه کرد. برای مثال اگر در یک محیط صنعتی، گازهای سولفوری تولید می شوند، استفاده از آستری رنگ سوله ‌ای گزینه بهتری از آستری اکسید سرب است و احتمال آنکه از نارنجی به سیاه تغییر رنگ دهد، کمتر است. همچنین ویژگی هایی همچون پوشش‌ دهی مناسب، غلظت کافی، داشتن استاندارد‌های سلامت و محیط‌ زیست و تنوع ‌فام رنگ را نیز بررسی کنید.

خرید رنگ سوله از شرکت معتبر می تواند کیفیت و مقاومت سازه شما را تضمین نماید بنابراین برای خرید رنگ حتماً به برند و شرکتی که انتخاب می کنید توجه داشته باشید. اگر به دنبال شرکتی معتبر برای خرید رنگ سوله هستید، رادین پوشش زرین به عنوان تولید کننده تخصصی انواع رنگ اپوکسی و صنعتی پاسخگوی نیاز شما عزیزان می باشد، تنها کافیست با شماره های 02188667235 و 09122252199 تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *