رنگ‌ آمیزی سازه های فلزی‎‎

همانطور که ممکن است بدانید یکی از رایج‌ ترین و پرکاربرد ترین سازه‌ های به‌ کار رفته در انواع ساخت‌ و ساز، سازه‌ های فلزی هستند. این سازه‌ ها به دلیل استفاده از فلز های باکیفیت، از دوام و مقاومت بالایی برخوردار بوده و سبب افزایش پایداری و استحکام سازه اصلی خواهند شد. همچنین بیشترین متریال استفاده‌ شده در ساخت تجهیزات و بدنه صنایع، سازه‌ های فلزی هستند که در مقایسه با سایر متریال ها، نیاز به نگهداری و ترمیم نداشته و جزء سازه های پرکاربرد محسوب می‌ شوند. سازه های فلزی که بدون رنگ و پوشش مناسب هستند، در برابر آسیب‌ های محیطی از خود واکنش نشان داده و ممکن است دچار خوردگی و زنگ‌ زدگی شوند. بنابراین سازندگان سعی می‌ کنند تا بر روی این سازه‌ ها از رنگ‌ های بسیار باکیفیت و با دوام استفاده کرده و سبب افزایش طول عمر سازه های فلزی شوند. از جمله رنگ‌ های استفاده‌ شده بر روی سازه‌ های فلزی نیز می‌ توان به انواع رنگ سوله، رنگ اپوکسی و غیره اشاره نمود که تمامی این رنگ‌ ها جزء رنگ‌ های صنعتی محسوب شده و شامل مراحل گوناگونی در اجرا هستند.

رنگ‌ آمیزی سازه های فلزی

مراحل رنگ‌ آمیزی سازه های فلزی به ترتیب زیر می باشد:

  • تمیز کردن سازه فلزی

اولین قدم جهت رنگ‌ آمیزی تجهیزات فلزی، تمیز کردن سطح رویی سازه می‌ باشد. در این مرحله می‌ توانید با استفاده از ابزار ها و محلول‌ های شوینده‌ مناسب، تمامی گرد و غبار ها، چربی‌ ها و کثیفی‌ ها را از سطح رویی سازه فلزی از بین برده و سطح بستر را برای رنگ‌ آمیزی آماده نمایید. زیرا وجود چربی و گرد و غبار بر روی سطح فلزی، از چسبندگی کامل رنگ به سطح زیرین خود کاسته و عملکرد صحیح آن را نیز تحت تأثیر قرار می‌ دهد. همچنین هر گونه برآمدگی یا زبری بر روی سطح نیز در ماندگاری و اجرای درست رنگ تاثیرگذار خواهد بود. استفاده از محلول آب و صابون جهت از بین بردن گرد و غبار و چربی ها بسیار مؤثر بوده و جهت برداشتن قسمت‌ های سخت نیز می‌ توانید از انواع سنباده و برس استفاده نمایید. جهت زنگ زدایی نیز گزینه‌ هایی چون شات پلاست و سنت بالاست بسیار مناسب هستند.

  • خشک کردن سازه

پس‌ از شستشوی کامل سازه فلزی و از بین بردن تمامی خوردگی‌ ها، زنگ زدگی‌ ها و آلودگی‌ ها از روی سطح، آن را به‌ طور کامل خشک کرده و برای اجرای لایه پرایمر آن را آماده‌ سازی کنید.

  • اجرای آستر

در این مرحله با استفاده از قلمو یا تجهیزات تفنگی، پرایمر را به‌ طور کامل در تمامی قسمت‌ های سطح سازه فلزی پخش کرده و سازه را توسط آستر پوشش دهید. استفاده از پرایمر قبل‌ از اجرای رنگ، کیفیت و دوام رنگ را بر روی سازه افزایش داده و سبب پایداری بیشتر آن می‌ شود. پس‌ از اجرای کامل پرایمر نیز چند ساعت صبر کرده و اجازه دهید سطح آن به‌ طور کامل خشک شود. سپس رنگی را که با توجه به نوع سازه فلزی خود انتخاب کرده ‌اید، خوب مخلوط کرده و آماده رنگ‌ آمیزی شوید.

  • رنگ‌ آمیزی سازه فلزی

پس‌ از تهیه مخلوط یکدست از رنگ خود، شروع به رنگ‌ آمیزی کرده و همانند پرایمر، تمامی سطح رویی سازه فلزی را رنگ‌ آمیزی نمایید.

نکات مهم در رنگ‌ آمیزی سازه های فلزی

از جمله نکات مهم در رنگ‌ آمیزی سازه های فلزی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بهتر است جهت رنگ‌ آمیزی سازه های فلزی و جلوگیری از چین خوردن رنگ، پرایمر و رنگ از یک برند خریداری شوند.
  • رنگ‌ آمیزی تجهیزات فلزی بهتر است در محیط‌ های خشک و مسقف انجام شود.
  • سازه‌ های فلزی که به‌ تازگی رنگ‌ آمیزی شده ‌اند، جهت عدم جذب گرد و غبار باید به‌ طور کامل محافظت شوند.
  • قسمت‌ هایی از سازه فلزی که پس‌ از رنگ‌ آمیزی قرار است جوش خورده شوند، بهتر است از فاصله‌ پنج‌ سانتی‌ متری تا نقطه‌ جوش، رنگ‌ آمیزی متوقف شود.
  • همچنین قسمت‌ هایی که به دلیل جوشکاری رنگ نخورده‌ اند، باید با استفاده از پرایمر و رنگ اصلی با توجه به تمامی استاندارد ها رنگ‌ آمیزی شوند.
  • در رنگ‌ آمیزی سازه های فلزی که در شرایط آب‌ و هوایی مرطوب قرار دارند، بهتر است از ضد زنگ‌ ها و پرایمر های بسیار مقاوم استفاده شود.
  • عملیات انجام ترمیم در قسمت‌ هایی از سطح سازه فلزی که پس‌ از رنگ‌ آمیزی کامل دچار طبله و ترک خوردگی شده ‌اند، باید توسط پیمانکار تمامی مراحل ترمیم همانند مراحل رنگ‌ آمیزی مجدداً از اول اجرا شوند.

اینجا بخوانید: آیا می‌ توان از رنگ اپوکسی روی فلزات استفاده کرد؟

در پایان

شرکت رادین پوشش زرین در زمینه تولید انواع پوشش‌ های صنعتی، انواع رنگ اپوکسی ، انواع کفپوش‌ اپوکسی ، کفپوش‌ های پلی اورتان و غیره مشغول به فعالیت بوده و دارای بیش‌ از ۱۰ سال سابقه در این حرفه است. این مجموعه علاوه‌ بر ارائه محصولات خود، خدمات نصب و اجرای آن‌ ها را نیز توسط تیم حرفه ‌ای و متخصص خود به مشتریان ارائه داده و تمامی کفپوش های صنعتی این مجموعه دارای ۲ سال گارانتی بی‌ قید و شرط هستند.

جهت برقراری ارتباط با رادین پوشش زرین با شماره تلفن های 02188880913 و 02188667235 تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *