ویژگی های رنگ اکریلیک ساختمانی

رنگ اکریلیک یکی از انواع رنگ های ساختمانی جدید است که به دلیل مزایا و ویژگی های مثبتی که دارد، جایگزین رنگ های قدیمی همچون رنگ پلاستیک و رنگ روغن شده است. اگر شما هم تصمیم به رنگ آمیزی منزل خود با رنگ اکریلیک دارید و می خواهید بدانید که این رنگ چه ویژگی هایی دارد، لطفاً در ادامه همراه ما باشید.

معرفی رنگ اکریلیک

همان طور که از نام رنگ اکریلیک ساختمانی پیداست این رنگ برای نقاشی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و دارای برتری هایی نسبت به رنگ روغن و پلاستیک می باشد. اساس این رنگ رزین های اکریلیک هستند و قابل شستشو می باشد.

از رنگ اکریلیک برای رنگ آمیزی فضای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می شود و در برابر عوامل محیطی مختلف همچون تابش نور خورشید، بارندگی، گرد و غبار و… کاملاً مقاوم می باشد.

ویژگی های رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک مزیت های زیادی دارد و به همین دلیل جایگزین رنگ های دیگر شده است. در این بخش به بررسی ویژگی های این رنگ می پردازیم:

  • بر پایه آب بودن رنگ اکریلیک

مهم ترین ویژگی که رنگ اکریلیک ساختمانی دارد، بر پایه آب بودن آن است. پایه آب بودن رنگ بدین معناست که قابلیت حل کردن آب را در خود دارد و به دلیل همین ویژگی، دوستدار محیط زیست می باشد. همچنین در تهیه رنگ اکریلیک ساختمانی از مواد آلی مضر و فرآورده های نفتی استفاده نمی شود.

  • قابلیت شستشوی رنگ اکریلیک ساختمانی

رنگ اکریلیک مشابه با رنگ روغنی قابل شستشو می باشد و هر بار که کثیف شد، می توانید به راحتی آن را تمیز کنید. این رنگ علی رغم آنکه بر پایه آب است، بعد از رنگ آمیزی دیوار و خشک شدن، خاصیت ضد آب پیدا می کند و قابل شستشو می شود.

البته توجه داشته باشید که قابلیت شستشوی رنگ اکریلیک بدین معنا نیست که شما سطل آب را روی آن بریزید بلکه می توانید با استفاده از یک پارچه مرطوب و مقداری شوینده، آن را تمیز کنید.

  • مضر نبودن برای سلامتی

سومین ویژگی مثبت رنگ اکریلیک، مضر نبودن برای سلامتی است. این رنگ بر خلاف رنگ های روغنی، بدون بو می باشد و هنگام رنگ آمیزی مجبور به تحمل بوی آن نخواهید بود. بو نداشتن رنگ اکریلیک یکی از دلایلی است که جایگزین رنگ های روغنی شده است.

  • عدم تغییر رنگ در برابر تابش خورشید

رنگ اکریلیک قابل اجرا بر روی دیوارهای خارجی ساختمان هم می باشد زیرا در اثر تابش نور خورشید تغییر رنگ نمی دهد و یکدست باقی می ماند.

  • زمان اجرای کمتر رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک زمان اجرای کمتری دارد زیرا بسیار سریع خشک می شود، بر خلاف رنگ روغنی که چندین ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارد. اگر بخواهید از روی رنگ اکریلیک یک رنگ دیگر استفاده کنید، نیاز به گذشت زمان زیادی نیست و رنگ آمیزی ساختمان شما در کمترین زمان انجام خواهد شد.

  • قابلیت پوشش دهی بالای رنگ اکریلیک ساختمانی

از ویژگی های رنگ اکریلیک ساختمانی می توانیم به پوشش دهی بالای آن نیز اشاره کنیم و به همین دلیل در مصرف آن نیز صرفه جویی می شود. با مقدار کمی از رنگ می توان سطح زیادی را رنگ آمیزی کرد و در هزینه خرید رنگ نیز صرفه جویی نمود.

  • قابلیت اجرای رنگ اکریلیک بر روی اکثر سطوح

رنگ اکریلیک امکان اجرا بر روی اکثر سطوح را دارد و اینطور نیست که فقط بر روی گچ و سیمان استفاده شود. شما می توانید از این رنگ برای رنگ آمیزی سطوحی با جنس های فلزی، بتنی، شیشه ای، گچی، چوبی و… استفاده کنید.

  • ماندگاری بالای رنگ اکریلیک

در میان ویژگی های رنگ اکریلیک ساختمانی به ماندگاری و دوام بالای آن نیز اشاره می کنیم به طوری که تا سال ها نیاز به رنگ آمیزی دیوارها نخواهد بود.

  • جذب نکردن گرد و غبار

بر خلاف دیگر رنگ ها که حین رنگ آمیزی و پس از خشک شدن، گرد و غبار بر روی آن ها می نشنید، رنگ اکریلیک گرد و غبار جذب نمی کند و محیط را تمیز نشان می دهد.

معایب رنگ اکریلیک

در کنار ویژگی های مثبت رنگ اکریلیک ساختمانی، بهتر است با معایب این نوع رنگ نیز آشنا شوید که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ اکریلیک به اندازه رنگ روغنی براق نیست و اگر تمایل دارید سطح کار کمی براق باشد، شاید این نوع رنگ را پسند نکنید.
  • رنگ آمیزی با رنگ اکریلیک نیاز به تجربه و مهارت نقاش دارد زیرا خیلی سریع خشک می شود.
  • رنگ اکریلیک قابل اجرا به صورت مستقیم بر روی سطوح فلزی نیست و باید قبل از رنگ آمیزی از ضد زنگ استفاده شود.

اینجا بخوانید: مزایا و معایب رنگ اکریلیک ساختمانی

 نکات نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک

از جمله نکات مهم نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک عبارت است از:

  • برای رنگ آمیزی ساختمان با رنگ اکریلیک ابتدا باید سطح کار را خشک کنید و اگر دیوار به تازگی گچ کاری شده است، باید چند روز صبر کنید تا کاملا خشک شود.
  • برای شروع رنگ آمیزی، سطح کار را زیرسازی و بتونه سازی کنید تا تمام فرورفتگی ها و برآمدگی ها از بین بروند.
  • بخش هایی که نباید رنگ آمیزی شوند مثل پریز های برق و … را با چسب بپوشانید.
  • قبل از استفاده از رنگ اکریلیک، یا یک تکه چوب یا مته برقی آن را برای چند دقیقه هم بزنید.
  • برای رنگ کردن سطوح با رنگ اکریلیک باید آن را با درصد مناسبی از آب رقیق کنید و برای رقیق کردن آن، آب را مرحله به مرحله اضافه کنید.
  • قبل از رنگ آمیزی سطح، غلظت رنگ را تست کنید و اگر غلیظ بود، دوباره آب اضافه کنید.

قیمت رنگ اکریلیک برای نقاشی ساختمان

قیمت رنگ اکریلیک ساختمانی با توجه به یکسری موارد همچون برند رنگ، حجم، کیفیت، نوع رنگ، حاوی یا فاقد سیلیکون بودن و عواملی دیگر تعیین می شود. شما می توانید برای استعلام قیمت این محصول و خرید آن، از طریق شرکت رادین پوشش اقدام کنید.

در پایان

شرکت رادین پوشش زرین عرضه کننده انواع کفپوش اپوکسی و رنگ اپوکسی می باشد. کارشناسان این مجموعه می توانند مشاوره های لازم پیش از خرید را نیز به شما عزیزان ارائه نمایند. تنها کافیست با شماره های 02188667235 و 09122252199 تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *